Dosyalar |
---|
GAP Bölge Kalkınma Planı Yönetici Özeti Cilt 1 |
GAP Bölge Kalkınma Ana Rapor Cilt 2 |
GAP Bölge Kalkınma Planı Uygulama Programı Cilt 3 |
GAP Master Planı’nın yapımından sonra Bölge’de ve Türkiye’de plan kapsamındaki varsayımlara uymayan önemli gelişmeler (Körfez Savaşı, Irak Ambargosu, terör, ekonomik krizler) meydana gelmiş ve özellikle 1990’ların ikinci yarısından itibaren derinleşen kamu kesiminin finansal sorunları nedeniyle plan hedeflerinden önemli ölçüde sapmış ve GAP’ın 2005 yılında tamamlanmasının mümkün olamayacağı anlaşılmıştır. Diğer yandan, dünyada çevre konularına duyarlılık artmış, katılımcılık, kalkınmanın sürdürülebilirliği, cinsiyet dengeli kalkınma gibi kavramlar ön plana çıkmıştır. Tüm bu nedenlerle, Bölge kalkınmasına farklı bir yaklaşım getirecek yeni bir plan hazırlanması ihtiyacı doğmuştur.
Haziran 1998’de alınan Bakanlar Kurulu kararı ile GAP’taki tüm yatırımların tamamlanması için 2010 hedef yılı olarak belirlenmiş ve GAP’ın tüm sektörel bileşenleriyle birlikte öngörülen tarihte tamamlanması için gerekli koordinasyon ve planlama çalışmalarını yapma görevi GAP İdaresi’ne verilmiştir. Böylece, 1989 yılından farklı olarak, insani gelişmeyi öncelikli hedef kabul eden GAP Bölge Kalkınma Planı (BKP), sürdürülebilir kalkınma yaklaşımı doğrultusunda ve çeşitli kesimlerden paydaşların etkin katılımıyla hazırlanmıştır. Plan, aynı zamanda uygulanacak projeleri kapsayan eylem planını da içermektedir. Hazırlanan GAP Bölge Kalkınma Planı 6.11.2002 tarihli ve 2002/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile ilgili kurum ve kuruluşlara gönderilmiştir.
Plan’ın hazırlanması sürecinde paydaşların talepleri doğrultusunda üç temel amaç belirlenmiştir. Bunlar; “kalkınma altyapılarının geliştirilmesi ve çevrenin korunması”, “insan kaynaklarının geliştirilmesi” ve “Bölge içi gelişmişlik farklarının azaltılması”dır. Bölge Kalkınma Planı bu amaçlar çerçevesinde hazırlanmıştır.
BKP, GAP Master Planı’nda ve daha sonraki çalışmalarda belirlenen yatırımlar ve projelerin tümünün 2010 yılı itibariyle gerçekleşmesini öngörmekte ve yeni Kalkınma Planı’nın çıkış noktalarını oluşturan insan odaklılık, katılımcılık, sürdürülebilirlik, insani gelişme ve toplumsal gelişme gibi ilkeleri ön plana çıkarmaktadır. Plan, ülkenin içinde bulunduğu ekonomik durum, kamu maliyesindeki darboğazlar ve teknolojik kısıtlar gözönüne alınarak gerçekçi öngörülere dayanan bir yaklaşımla hazırlanmıştır.
BKP’ye ilişkin başlıca temel göstergeler aşağıda özetlenmiştir. Yatırımlar ve hasılaya ilişkin değerler 1998 yılı fiyatlarıyla milyar dolar cinsinden verilmiştir.
GAP Bölge Kalkınma Planı Temel Öngörüleri | (Milyar Dolar) |
---|---|
Toplam Yatırımlar (2002-2010) | 23,4 |
- Kamu Yatırımları | 12,0 |
- Özel Yatırımlar | 11,4 |
Bölgesel Hasıla | 23,9 |
Toplam Sulama (brüt bin ha) | 1.505,3 |
Toplam İstihdam (bin kişi) | 3.305,1 |
Nüfus (bin kişi) | 8 601,8 |
2002-2010 dönemini kapsayan Plan’ın toplam kaynak ihtiyacı 1998 yılı fiyatlarıyla 23,4 milyar dolardır. Bu yatırımların 12 milyar dolarlık kısmının kamu kesimi kaynaklarından; kalan 11,4 milyar dolarlık yatırımın ise özel sektör tarafından karşılanması öngörülmüştür.
Bölge’ye sabit sermaye yatırımı olarak tahsis edilecek toplam kamu kesimi kaynaklarının T,2’sinin tarım kesimine, ,9’unun sanayi kesimine, %6,2’sinin ulaştırma sektörüne, %8,1’inin eğitime, %4,3’ünün sağlık sektörüne ve ’sının altyapı ve diğer hizmetlere tahsisi planlanmıştır.
Bölge’nin sosyo-ekonomik yapısının değişim ivmesi kazanabilmesi, istihdam olanaklarının artırılması ve şimdiye kadar yapılmış yatırımların nemasının alınması açısından sulama yatırımlarına önem verilmiştir.
Halk sağlığını korumak ve yaşam koşullarını iyileştirmek amacıyla kentsel içme suyu ve kanalizasyon yatırımlarıyla arıtma tesisleri ve köy içme suyu teminine öncelik verilmiştir.
Toplumsal dönüşüm açısından eğitim ve sağlık tesislerinin önemi büyüktür. Plan’da yeni tesis yatırımları yanında, mevcutların yeterli donanıma kavuşturulmasına ve devam eden yatırımların tamamlanmasına dikkat edilmiştir.
Ayrıca, turizme yönelik altyapının iyileştirilmesi, kültür varlıklarının kurtarılması, korunması ve restorasyonuna yönelik yatırımlara önem verilmiştir.
Çevrenin korunmasına yönelik olarak toprak-su kaynaklarının ve biyolojik çeşitliliğin korunması, doğal koruma alanlarının oluşturulması ve yönetilmesi, yer altı sularının kirliliğe karşı korunması, hava kalitesinin korunmasını sağlayacak yönetim yapısının oluşturulması ile sanitasyon programlarının ve katı atık yönetiminin hayata geçirilmesi hedeflenmiştir
1998 yılında 10,5 milyar dolar olan Gayri Safi Bölge Hasılası yıllık ortalama 7,8’lik bir büyüme hızı ile 2010 yılında yaklaşık 24 milyar dolara (1998 yılı fiyatlarıyla) ulaşacaktır.
Bölge’de 1998 yılında 1685 dolar olan Kişi Başına Gelir, yıllık ortalama %6,4 oranında artarak 2010 yılında 3563 dolara ulaşacaktır. Böylelikle, Bölge Kişi Başına Geliri’nin ülke Kişi Başına Geliri’ne oranı 1998’de R iken 2010 yılında b’ye yükselecektir.
2002-2010 döneminde 1,5 milyon hektarlık bir alan sulu tarıma açılabilecektir.
2010 yılında Bölge nüfusu 8,6 milyon kişiye ulaşırken, kırsal nüfusun toplam nüfus içindeki payı 7’den 3’e düşecektir.
Plan döneminde yaklaşık 1 milyon 200 bin kişi daha çalışan nüfusa dahil edilecektir. Sağlanacak ek istihdamın X’i tarım sektöründe, 2’si hizmet sektöründe ve kalan yaklaşık ’u da sanayi sektöründe değerlendirilecektir.
Sektörler |
GAP Bölge Kalkınma Planı 2010 Yılı Hedefleri |
Mevcut Durum |
---|---|---|
Makro-ekonomik Çerçeve | ||
Nüfus (2000) | 8,6 | 6,2 |
Kişi Başına Gelir (2001)($) | 3 563 | 1 186 |
Toplam İstihdam | 3 305 100 | 2 105 700 |
Ek İstihdam | 1 199 400 | |
Tarım | 634 200 | |
Sanayi | 124 800 | |
Hizmetler | 440 400 | |
Tarım | ||
Sulama | 1 505 300 ha | 215 080 ha |
Taşlı Alan Islahı | 265 600 ha | |
Yukarı Havza Islahı | 6 600 ha | |
Bitkisel Üretim (ton) | ||
Pamuk Üretimi | 2 036 766 | 1 116 273 |
Buğday Üretimi | 2 377 972 | 1 520 807 |
Mısır Üretimi | 1 031 144 | 47 504 |
Arpa | 1 090 586 | 788 086 |
Yem Bitkileri (Kuru Ot) | 341 944 | 40 000 |
Soya | 76 570 | 48 |
Hayvancılık | ||
Süt Üretimi/yıl | 1 217 457 ton/yıl | 436 624 ton/yıl |
Su Ürünleri | ||
Üretim | 34 365 ton/yıl | 2362 ton/yıl |
Ormancılık | ||
Ağaçlandırma Alanı | 217 000 ha | 78400 ha (koru) |
Sanayi Altyapısı | ||
OSB (ilave) | 4 722 ha | |
KSS (ilave) | 2 400 ünite | |
Enerji | ||
Ilısu ve Cizre Baraj ve HES | Ilısu ve Cizre Baraj ve HES’in tamamlanması | Yatırım Programı |
Eğitim | ||
İlköğretim Okullaşma Oranı | 0 | ?,3 |
Okul Öncesi Eğitim | %9,8 | %2,1 |
Sağlık | ||
Bebek Ölüm Hızı | Türkiye’nin 2010 düzeyine inmek | %o 60 - TR :%o 35 |
Hasta Yatağı Başına Nüfus | 355 kişi/yatak | 853 kişi/ yatak |
İl ve İlçelerde | Kent Tipi Sağlık Ocakları Açmak | |
Bölgesel Ulaşım | Şanlıurfa-Gaziantep Otoyolu | |
Şanlıurfa-Diyarbakır:2x2 Böl.Yol | İnşa halinde | |
GAP Uluslararası Havaalanı | İnşa halinde | |
Tüm Köy Yollarının Asfaltlanması | Asfalt Oranı: % 20 |