Dosyalar |
---|
GAP BÖLGESİ TURİZM MASTER PLANI (PLANLAMA KARARLARI) |
GAP BÖLGESİ TURİZM MASTER PLANI (MEVCUT DURUM) |
Projenin Amacı: GAP Bölgesi turizmine yönelik yapılmış olan plan çalışmalarının genel değerlendirmesinin yapılarak, yeni turizm politikalarına göre güncelleştirilmesi, koruma-kullanma dengesi gözetilerek belirli bir plan dahilinde sürdürülebilirliğinin ve kullanımının sağlanması, Bölge’nin kültür ve turizm potansiyelinin tek tek ele alınmasından çok, bunların birbiriyle entegrasyonu sayesinde daha cazip ve güçlü alternatif varış noktaları, cazibe merkezleri, yeni turizm türleri, turizm gelişme bölgeleri/koridorları ve güzergahların oluşturulması, bütüncül bir yaklaşımla turizm açısından zayıf kalan illerin de güçlendirilmesi, kurumsal sorumluluk ve yönetim planının ortaya konmasıdır.
Projenin Kapsamı: GAP Bölgesi Turizm Master Planı’nın ihalesi, GAP İdaresi Başkanlığınca 28.4.2010 tarihinde yapılmıştır. Plan çalışmaları; “Genel Değerlendirme”, “Mevcut Durum”, “Sentez ve Taslak Plan” ve “Kesin Plan ve Onay” olmak üzere dört etapta gerçekleştirilmiştir.
Genel Değerlendirme etabı, daha önce turizme yönelik hazırlanmış planların arazide değerlendirilmesi ve planın yapımına ilişkin yöntem geliştirilmesi doğrultusunda hazırlanmıştır. Bu kapsamda Bölge’deki turizm planlama çalışmaları derlenmiş, sektöre ilişkin istatistiki veri tabanı oluşturulmuş, planlama kararlarının uygulamaları noktasal olarak tespit edilmiş, ilgili kurum ve kuruluşlar ile uygulama yapan diğer taraflarla yerinde görülmüştür.
Mevcut Durum etabında; GAP Bölgesi turizmi, planlamaya temel oluşturacak şekilde değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda; mevcut duruma ilişkin verilerin birbirleriyle irdelenerek, potansiyellerin, sorunların ve olanakların açıklandığı, sektörel analizlerle birlikte nüfus ve sektörel yapıya ilişkin projeksiyonların hedeflendiği, sentez haritalarının da yer aldığı çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Çalışmalar sırasında görsel malzeme de oluşturulmuştur.
Sentez ve Taslak Plan kapsamında; kesin planın hazırlanması öncesinde, Bölge’de yapılan görüşmeler ve değerlendirmeler ile mevzuat değişiklikleri gibi planlama sürecini etkileyebilecek yeni durumların/verilerin belirlenerek plana yansıtılması, elde edilen tüm verilerin birbirleriyle ilişkilendirilerek değerlendirilmesi, mekansal/yönetsel/organizasyonel kararların oluşturulması ve plan kararlarının belirlenmesi çalışmaları gerçekleştirilmiştir.
Sentez çalışmaları doğrultusunda; planlama amacı, hedefleri, ilkeleri ve stratejileri belirlenerek gelişme senaryoları ve sektörel öngörüler oluşturulmuş, nüfus ve işgücü kabulleri ile buna bağlı mekansal/bölgesel projeksiyonlar yapılmış, genel arazi kullanımı verilerek alternatif plan paftaları üretilmiş ve plan açıklama raporları hazırlanmıştır. Ayrıca planlama kapsamında ulusal ve uluslararası tanıtım ve pazarlama politikaları, yöntemleri ve stratejileri de belirlenmiştir.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi Turizm Master Planı çalışmasının son safhasında, mevcut durum değerlendirmelerinin bir sonucu olarak Bölge ölçeğinde turizm sektörünün güçlenmesini sağlayacak kararlara yer verilmiştir.
Master Plan prensip olarak, Bölge’de halen yürütülmekte olan turizme yönelik tüm projelerin devamını desteklemekte ve bunlara ek olarak yeni turizm türlerini de önermektedir. Bu kapsamda;
Plan Kararlarında ortaya çıkan ve Bölge turizmi için önemli yenilikçi projeler oluşturulmuştur.
Mevcut Durum: Plan çalışmaları 2011 yılı sonunda tamamlanmıştır. Turizm Master Planı Plan Kararlarında yer alan; “Birecik Baraj Gölü Nehir Turizmi Projesi”, “GAP Bölgesi Turizm Odaklı Tanıtım ve Markalaşma Projesi” ve “Birecik Baraj Gölü Aşağı Çardak Rekreasyon Alanının Oluşturulması Projesi” GAP İdaresi Başkanlığınca yürütülmektedir.