Türkiye’de kitap, kütüphane, kütüphane üyeliği ve okuyucu sayılarına ilişkin yıllara göre karşılaştırma yapıldığında 1996’da kütüphane sayısı 1.260 iken bu sayının 2001’de 1.412 olduğu görülmektedir. Basılan kitap sayısı 1996’da 10.899.127, okuyucu sayısı 22.523.449, kütüphanelere kayıtlı üye sayısı 1.004.681, ödünç verilen kitap sayısı 4.507.508 ve satın alınan kitap sayısı 129.450’dur. Bu sayılar 2001’de sırasıyla 12.221.392, 11.698.602, 254.007, 2.164.324, 13.862’dir. Okuma ve izleme oranlarına bakıldığında dergi okuma oranının %4, kitap okuma oranının %4,5, gazete okuma oranının %22, TV izleme oranının ise %94 olduğu görülmektedir. Kitap ve okumaya ilişkin istatistikî bilgiler bu konuda Türkiye’de durumun iç açıcı olmadığını göstermektedir.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi özeline ilişkin konuyla ilgili istatistikî bilgiler mevcut değildir. Ancak, Bölgede kütüphane sayısı az ve mevcut kütüphanelerde bulunan kitaplar da sayı ve içerik olarak yetersizdir. Okuma alışkanlığının ise Türkiye’nin diğer bölgeleri ile karşılaştırıldığında daha düşük olduğu görülmektedir.
GAP Bölgesinde beşeri sermayenin güçlendirilmesi yoluyla, sosyal kalkınmanın gerçekleştirilmesine ve sosyal refahın artırılmasına katkı sağlamaktır.
Kırsal yerleşim alanlarında yaşayan ilköğretim okulu öğrencileri ve ailelerinin;
Mardin’e bağlı köylerde yaşayan ilköğretim okulu öğrencileri ve aileleridir.
Mardin Derik (Boyaklı, Direkli, Pirinçli, Yukarı Azıklı ve Yavuzlar İÖO), Kızıltepe (Işıklar, Sancarlı, Karakuyu, Sivrice, Bozhöyük, Büyükboğaziye, Başak, Çıplak ve Yukarı Azıklı İÖO), Nusaybin (Girme, Tepesütü ve Akarsu İÖO), Mazıdağı (Kocatepe İÖO) ve Savur (Tokluca ve İçören İÖO) ilçelerindeki 20 köy ilköğretim okulu.
GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
Mardin Valiliği, İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve İl Emniyet Müdürlüğü
2010-2011 döneminde uygulanan proje kapsamında 20 köy ilköğretim okulunda birer sınıf kütüphane olarak düzenlenmiş ve çocukların kullanımına sunulmuştur.